Massera mera – 4 enkla grepp för en gladare hårbotten

Massera mera – 4 enkla grepp för en gladare hårbotten

Det är dags att erkänna – visst är huvudmassagen hos frisören bland det bästa med hela besöket? Här är knepen som gör det enkelt att massera håret på egen hand, och som ger dig en gladare hårbotten på köpet.

Det är dags att erkänna – visst är huvudmassagen hos frisören bland det bästa med hela besöket? Här är knepen som gör det enkelt att massera håret på egen hand, och som ger dig en gladare hårbotten på köpet.

Vägen till en gladare hårbotten kan faktiskt ligga i dina egna händer. Att massera hjässan ökar blodtillförseln, får din hårbotten att bli lyckligare och kroppen lite lugnare. Dessutom ser huvudmassagen till att din hårbotten blir fri från smuts och gamla hårceller. Passa på att ge ditt hår en lyxig behandling nästa gång du ska in i duschen med hjälp av fyra enkla steg.

 

  1. Mjuka upp med olja
    Visst funkar det fint att massera din hårbotten utan några produkter i, men en mjukgörande olja gör både jobbet och upplevelsen härligare. Ett perfekt tillfälle för hårmassage med olja är precis innan du hoppar in i duschen. Oljan är inte bara bra för huden, utan fungerar även som en inpackning för håret på samma gång.

  2. Finurliga fingrar
    Använd fingrarna, inte naglarna, för att massera huvudet. Tryck lätt så att huden rör sig, men ta inte i så hårt att det gör ont. Lägg upp en strategisk plan för att hela huvudet ska få kärleken det förtjänar. Placera fingrarna på bakhuvudet och vid den upphöjda delen bakom öronen. Arbeta dig sedan runt huvudet i cirklar mot huvudets mitt för att försäkra dig om att varje centimeter får sin beskärda del av kakan

  3. Fokus på fronten
    I hårfästet, där pannan övergår till hår, samlas lätt både svett och gammalt smink. Frisörer brukar fokusera extra på det området för att få bort eventuella orenheter. Gör mindre cirklar från hårfästet upp mot sidorna tills du kommer till huvudets topp, och massera sedan neråt igen. Lägg även extra mycket fokus på att försiktigt massera dina tinningar för att minska spänningar och stimulera blodflödet ytterligare.

  4. Boosta bakhuvudet
    Spänningar sätter sig inte bara vid tinningarna. Stress och oroligheter sätter sig ofta även i bakhuvudet, ner mot nacken. Lägg ett par noggranna och avslutande minuter där genom att sätta båda händerna på sidorna av ditt huvud, med tummarna på bakhuvudet och resterande fingrar upp mot huvudets topp. Massera hårbotten och nacke i uppåtgående cirkulationsrörelser i ett par minuter innan du hoppar in i duschen för en härlig schamponering och avslutande hårinpackning.


Priorin Sweden BlogArticle Massera mera – 4 enkla grepp för en gladare hårbotten