Hårdträning inför sommaren? Så tar du hand om håret på gymmet !

Hårdträning inför sommaren? Så tar du hand om håret på gymmet !

Undviker du morgonträningen av rädsla för att förstöra frisyren? Med fukt, finess och försiktighet kan inte ens det hårdaste gympasset ge dig en dålig hår - dag.

Före

 

Undvik starka hårprodukter vid hård träning

Varför då? Jo, om du gör ett bamsepass i gymmet som får dig att svettas ordentligt riskerar stylingprodukterna att hamna i de rännilar som, oturligt nog, kan rinna ner i dina ögon. Då svider det bra mycket mer än nödvändigt, vill vi lova.

 

Smarta nyckeltricket för dig utan fickor

Vissa tränings-outfits saknar helt förvaringsutrymme, andra har tajta fickor där det känns knöligt att stoppa även den minsta av skåpnycklar. Har nyckeln gummisnodd? Har du långt hår? Bingo –då är det bara att göra din egen hårsnodd!

 

Ge håret fukt innan

Kör på en leave in-conditioner som minimerar den skada som salt svett tenderar att tillfoga din frisyr. En bra leave in-produkt är lätt att applicera och ska inte kännas som att den tynger ner håret på något sätt. Du kan också använda valfri moisturizer.

 

Under

 

Använd ett pannband

Om du står ut med att se ut som en tennisspelare kan ett pannband hjälpa till att hålla svetten från nacke och panna stången –och långt borta från ditt hår. För övrigt har vi kommit rätt långt bort från 80-talslooken på denna accessoar nu. Det finns snygga!

 

Packa in håret under träningen

Tajta livspussel gör att det kan kännas svårt att hinna med en regelbunden hårinpackning. Ta vanan till gymmet! Packa in håret innan du tränar, värmen gör dessutom att du får ut maximal effekt ur de fuktgivande ingredienserna.

 

Kör på en lättanpassad hårstil

För att undvika att fastna i diverse träningsredskap och maskiner är det en fördel om du snabbt kan anpassa håret till olika längd. En slarvigt uppsatt knut borde fixa problemet, och möjliggör smidiga justeringar utifrån höjden på maskinernas komponenter.

 

Efter

 

Ta det lugnt med schamponeringen

Du som kör två-tre pass i gymmet varje vecka –undvik att schamponera in håret varje gång du duschar. Överdriven schamponering sliter oerhört på håret och dränerar det på dess naturliga fukt. Använd hellre torrschampo för att eliminera svett och doft.

 

Satsa på en kvalitetsborste

När håret känns som ett fågelbo efter träningen är det lätt att uppmuntras till överdrivet borstande för att reda ut trasslet. Använd i så fall en vadderad kvalitetsborste som minimerar risken för att stråna bryts av. Spana in det växande wetbrush-sortimentet!

 

Belöna håret med leave in-produkter

En bra conditioner hjälper till att återfukta håret efter ett svettigt träningspass. På köpet får du en fräsch look, vilket är optimalt om du tränar på morgonen eller under lunchen. Undvik dock ett överdrivet användande av stylingprodukter som tynger ner håret.

Priorin Sweden BlogArticle Hårdträning inför sommaren? Så tar du hand om håret på gymmet !