Bebistider ? - Så vårdar du håret efter förlossningen

Bebistider ? - Så vårdar du håret efter förlossningen

Nu är äntligen din guldklimp här! Problemet är bara att nu verkar halva din kalufs rasa av. Men bara lugn, det är helt normalt att tappa mer hår än vanligt efter en graviditet. Här är tipsen som hjälper ditt hår tillbaka till sin fornstora glans .

 

Kroppen flödar av maximalt uppskruvade eller nedskruvade hormonnivåer. Konsekvenserna av detta är många, där en av de kanske jobbigaste är att håret och hårsäckarna påverkas mycket. Många kvinnor får starkare, glansigare och tjockare hår under graviditeten, tack vare den ökade mängden östrogen som gör att hår som vanligtvis skulle ha fallit av, helt enkelt stannar kvar på skalpen. Efter förlossningen – vanligtvis efter tre till fyra månader och upp till ett års tid – tappar dock många kvinnor istället håret. Man kan nästan se det som att håret som graviditetshormonerna beskyddade, levde på lånad tid.

 

Oavsett när du tappar håret så kan det var besvärande, och ge upphov till en hel del ångest. Men misströsta inte! Det finns flera fiffiga knep du kan ta till för att minska håravfallet:

 

Boosta med mineraler och vitaminer

När du ammar rekommenderar Livsmedelsverket att du äter nyttigt då bröstmjölken innehåller alla de näringsämnen ditt barn behöver för att växa och utvecklas under sina första sex månader. Barnet tar den näring det behöver. För att du själv inte ska få för lite näring är det därför viktigt att du väljer bra och näringsrik mat. Så för att du och din bebis samt ditt hår ska fortsätta få i er de näringsämnen ni behöver bör du äta rikligt med grönsaker och frukt. Kanske är det till och med läge att komplettera med vitamin- och mineraltillskott?

 

Hantera håret skonsamt

Det här säger kanske sig självt. Men om du står ut med det, tvätta håret så sällan du behöver. Använd milt schampo och balsam och undvik – i den grad det går – starka kemiska produkter, som hårfärg och toning. Att skydda håret mot sol och att låta det vara utsläppt, och därigenom luftas, är ett annat sätt som verkar stärkande.

 

Massage

Något som kan hjälpa hårsäckarna är hårbottenmassage. Kanske kan du få din partner att ställa upp? Massagen förutom att det är avslappnande och kan minska stress kan även bidra till att göra att håret växer ut snabbare och starkare, eftersom blodtillförseln till hårsäckarna ökar.

 

Motionera mera

En enkel promenad ökar också blodgenomströmningen, vilket stärker både kroppen och knoppen. Ta med barnvagnen ut, vettja!

 

Ta tillfället i akt att testa något nytt!

Det kanske låter modfällande att tappa en massa hår. Men ditt hår kommer ju snart tillbaka, så varför inte passa på och prova en ny frisyr – som kanske passar ditt tillfälligt tunnare hår – till dess?

 

Priorin Sweden BlogArticle Bebistider ? - Så vårdar du håret efter förlossningen