Stress och håravfall – så hittar du lugnet igen

Stress och håravfall – så hittar du lugnet igen

Barn som ska lämnas och hämtas, deadlines på jobbet och träningspasset på lunchen. Stress är en del av vår vardag, men ibland kan det gå ut över vårt välmående så pass mycket att vi mår dåligt både psykiskt och fysiskt. Vi guidar dig till hur du hittar inre lugn när det stormar som mest.

Stress är vår kropps sätt att hantera flykt-och krissituationer och får oss att prestera när det verkligen gäller, men det kan bli för mycket och leda till en uppsjö av diffusa symtom. Allt ifrån hjärtklappning, yrsel och huvudvärk, till trötthet, irritation och dåligt minne. Ytterligare ett tecken på att allt inte står rätt till är när vi tappar mer hår än vanligt. Kanske har du märkt att håret är livlöst, eller att det lossnar allt fler hårstrån på borsten? Det är din kropps sätt att tala om att du måste stanna upp och varva ner.

 

Hitta balansen

Stressrelaterat håravfall kommer ofta cirka tre till fyra månader efter den utlösande faktorn – därför är det vanligt att man inte alltid ser sambandet. En tröst med stressrelaterat håravfall är att det ofta är tillfälligt, även om det kan ta upp till ett halvår för håret att återhämta sig. Du kan läsa mer om hur ditt hår reagerar på stress här.

 

När kroppen är i balans får också håret chansen att växa normalt igen, vilket är lättare sagt än gjort. Vi menar inte att du ska sikta på att få en helt stressfri vardag på en gång, men det kan vara klokt att se över dina vanor och prioriteringar så att både kropp och knopp mår bra.

 

 

Säg nej till aktiviteter och ja till dig själv

En stor stressfaktor i livet kan vara allt vi tackar ja till. Vi vet hur gärna man vill hänga med på roliga bjudningar, träningspass och konserter, men det leder lätt till helt fullspäckade dagar utan någon som helst chans till återhämtning. Ett tips är att du tackar för en inbjudan eller förfrågan och ber att få återkomma innan du svarar. På så sätt hinner du titta igenom din kalender och fråga dig själv om du verkligen vill och orkar.

 

Hitta tid för avslappning

Ibland kan det räcka med tre djupa andetag för att komma ner i varv. Ta fem minuter efter lunch och sätt dig på en tyst avskild plats och blunda. Tänk på andningen och koppla av. Behöver du guidning finns det ett flertal meditationsapplikationer att ladda ner helt gratis.

 

Mobil-detox

Att ha mobilen nära till hands kan kännas som en trygghet, men faktum är att den ofta kan bygga på våra stressnivåer. Varför inte testa en mobil-detox när du kommer hem från jobbet? Ta fram en god bok, ta en långpromenad eller lek med barnen istället.

 

Få hjälp och stöd

Ingen kommer att tacka dig för att du gick in i väggen. Fastnar du i samma stressfällor om och om igen är det dags att ta hjälp av ett proffs. Boka en tid hos en psykolog, KBT-terapeut eller vad du tycker passar bäst och få hjälp att synliggöra och förändra dina tanke- och beteendemönster. Har du kala fläckar, tappat allt hår, tappat hår som inte kommit tillbaka inom sex månader eller håravfall som du tror kan bero på ett läkemedel bör du kontakta en vårdcentral. Kontakta även en vårdcentral om du är kvinna och tappar mer hår än vanligt i samband med mensrubbning och ökad kroppsbehåring.

 

 

 

Foto: Becca Tapert
CH-2018-10-418

Priorin Sweden BlogArticle