Så påverkas ditt hår av stress och ohälsa

Så påverkas ditt hår av stress och ohälsa

Extrema stresspåslag och psykisk ohälsa kan påverka håret negativt och leda till tillfälligt håravfall. Det här är vad som händer med hårproduktionen vid kraftig stress – och tipsen som kan hjälpa både håret och livsstilen att hitta balansen igen.

Kraftig, ihållande stress och psykiska åkommor som depression är exempel på bakomliggande orsaker till diffust håravfall. Detta kännetecknas av att ett onormalt stort antal hårstrån i tillväxtstadium övergår till vilostadium.


Diffust håravfall eller allmänt dålig kvalité på håret är vanligt förekommande hos framförallt kvinnor och beror ofta på att hårrötterna inte får tillräcklig näringstillförsel.
Det gör att den normala hårlivscykeln störs och man tappar mer hår än normalt samtidigt som att hårkvalitén ofta blir sämre, vanligtvis tunt och skört.


Stressrelaterat håravfall kommer ofta cirka tre till fyra månader efter den utlösande faktorn – därför är det vanligt att man inte alltid ser sambandet. En tröst med stressrelaterat håravfall är att det ofta är tillfälligt, även om det kan ta upp till ett halvår för håret att återhämta sig. När kroppen är i balans får också håret chansen att växa normalt igen.


Här kommer några tips för att hjälpa både håret och dig till en mer balanserad tillvaro:


Sov – och stressa ned
Återhämtning är absolut nödvändigt för att kroppen och hjärnan ska kunna bearbeta och hantera stress och utmattning. Sju till åtta timmars sömn per natt räcker för de flesta, men ge gärna dig själv ett försprång genom att lägga dig och stiga upp vid ungefär samma klockslag varje dag. En jämn dygnsrytm ökar chansen för att kroppen ska hitta sin egen naturliga lunk.


Ät för hälsan
Tre välbalanserade måltider om dagen håller kroppen i balans. Särskilt viktig är frukosten, eftersom det är den måltiden som kickar igång metabolismen. Glöm inte mellanmålen och försök undvika sockrad och processad mat som får blodsockret att åka berg- och dalbana. Lyssna på din kropp – vad mår den bra av? Fokusera mycket på frukt, grönsaker, spannmål och andra nyttigheter.


Rör på dig
En kropp i form underlättar för knoppen, och gör det lättare att hantera och bearbeta stress. När du stressar får du påslag av stresshormonerna adrenalin och kortisol. Motion gör att dessa hormonnivåer sjunker, samt ökar nivån av ”må bra”-hormoner som serotonin och dopamin. Att röra på sig frigör dessutom tid till att koppla bort alla måsten. Win-win!


Ta stöd!
Prioritera dig själv och ditt eget välmående. Be vänner och familj om hjälp när det blir för mycket – ingen kommer att tacka dig om du bränner ut dig på jobbet eller tar allt ansvar i föreningen. Fastnar du om och om igen i samma stressfällor är det dags att ta hjälp av ett proffs. Boka en tid med en psykolog, KBT-terapeut eller vad du tycker passar bäst och få hjälp att synliggöra och förändra tanke- och beteendemönster.

 

 

Priorin Sweden BlogArticle